Společnost MVI provedla průzkum v červenci 2019 mezi 1 506 osobami ve věku 23 až 55 let s příjmem domácnosti vyšším než 50 000 USD, kteří v posledním roce nakoupili nebo obdrželi šperky. 70% byly ženy a 30% muži, přičemž 77% byli občané USA a zbylých 23% byli Kanaďané.
Přibližně jedna třetina spotřebitelů by přidala 5% navíc z maloobchodní ceny diamantu, který byl ověřen nezávislým orgánem jako odpovědně těžený, trvale udržitelný nebo jehož země původu je známa. Dalších 10% navíc z ceny by zaplatila asi pětina dotázaných.
Téměř polovina respondentů uvedla, že by si nekoupila diamantové šperky z laboratoře nebo z dolu, u kterých bylo známo, že májí nepříznivý sociální nebo environmentální dopad na pracovišti a tudíž i na jejich pracovníky. Podobně 50% dotázaných uvedlo, že s větší pravděpodobností koupí značku šperku, který má dobrý vliv na jiné značky než u těch, u kterých si nebyli tak jisti.
Pokud jde o ověření třetí strany, nebo znalost země původu diamantu, tak 48% tázaných to považovalo za velmi důležitou informaci. Díky nezávislému ověření jsou tak spotřebitelé ochotní ještě více otevřít své peněženky.
Dotazovaní také prozradili, co považují za nejdůležitější znalost před nákupem šperku kromě jeho ceny. Jako první jmenovali kritéria 4C a hned na druhém místě byl klasifikační certifikát. Až poté následovala reputace značky. Na posledním místě pak bylo ověření, zda byl diamant těžen pomocí společensky a ekologicky odpovědných metod.